Saturday, August 18, 2007

کارگاه نقد

کارگاه نقد ( به نقل از مجله ۷۷ شماره دویم )
انتقاد سنت می خواهد . بیش از آن وضوح . هر چه نمی خواهد کارگاه می خواهد و رفتاری انتقادی میان اعضا ی این کارگاه که در مباحثه ها و مصاحبت ها به اشتراکاتی در روش شناسی دسترسی یابد . تا با این روش اشتراکاتی گرفته در جدال های اعضا تدقیق بگیرد . حال تبدیل به گونه ای بوشد یا نشود و‌امروز نمی توان از آن صحبت کرد .
شاید سترونی سنت انتقادی در فارسی قابل به اعتراف باشد و یا بی چیزی تعداد گونه های نقد در آن . اما این نیز مورد ادعا ست که افرادی اگر بتوانند خود را بر بستری از ترم های تعریف یافته به حرکت در آورد و در این تحرک به روش شنا سی خود اشراف داشته باشد دیگر قانون باید بتواند سنتی انتقادی بسازد . سنتی که برای دیگرانی در آینده رصد کردنی مدرسی را مهیا کند تا به جای تو لید ژنریک منتقدینی در آینده برای آن ها امکان رشد دادن به روش ها را فراهم کند و توسعه دادن به اسلوبات این حلقه . حالا این حلقه باشد یا آن حلقه و‌این موضوع باشد یا آن موضوع . فرقی ندارد و مساله کلی است . اگر گفته می شود که سنت ساخته شده قابل بازیافتی مدرسی باشد به این معنا نیست که حلقه و حلقه ای مدرسی باشد الزاما اگر چه مدرسی بودن مردود نیست .
حرکت ها در فُرادای شان تا کنون فرایند و جریانی نسا ختند . این تجربه ما را بر آن می سازد تا به موضوع نهاد انتقادی بیشتر فکر کنیم .
بر این مبادی که گفته شد بنای کارگاه نقد استقرار می یابد . و اعضا بر فارسی بودن و محلی شدن تاکید دارند و معتقدند منتقد فارسی باید به سمت تولید نظریه انتقادی فارسی حرکت کند . که از خلال ابتنا بر ترجمه کمتر می توان اندیشه ای مدید و یا سنتی انتقادی تولید کرد . منظور البته بستن درهای جهان نیست . بل که مراد این است که ترجمه اندیشی راهگشای مساله ادبیات نیست . روش ها البته ار رحم سنتی جهانی به بیرون می افتند و ترجمه در این جا کار ساز است . اما آن جا که مساله انتخاب می شود ( ویا ساخته می شود ) مساله ی فارسی یکه می ماند و اندیشیدن به آن .
امیدواریم این کار گاه بتواند به اهداف مدون دست یابد .
رضا عامری . مرتضا پور حاجی . خلیل درمنکی . فرهاد حیدری گوران

2 comments:

Reza Ameri said...

قبيلة بني عامرهي قبيلة هوازنية قيس عيلانية مضرية عدنانية,وقد اشتهرت قبائل قيس ابن عيلان بأنهم من اشد العرب بأساً وشجاعة ونجد وفيهم الكثير من الفرسان والأبطال المشهورين والشعراء البارزين, قال عنهم معاوية عندما سأله دغفل النسابة , قال: كـانـوا لا يفـرحـون إذا اديلـوا ولا يجزعون إذا أبتلو ولا يبخلون إذا سئلوا.. فسأله دغفل عن أشرافهم في الجاهلية ,فقال معاوية:غطفان بن سعد ,وعامر بن صـعصـعة , وسليم بن منصور..فأما غطفان فكانوا كراماً سادةً,وللخميس قادة , وعن البيض ذادة..وأما بنو عامر فكثير سادتهم , مخشية سطوتهم ,ظاهرة نجدتهم..وأما بنو سليم فكانوا يدركون الثأر , ويمنعون الجار . ويعظمون النار(يكبرون النار كناية عن الكرم).
وإمامة بنت يزيد عندما دخلت على معاوية وسألها عن قبائل قيس عيلان قالت:جمجمة قيس غطفان , وأضراسها من سليم وخيشومها عامر بن صعصعة..وكانوا بنو عامر بن صعصعة في الجاهليه قوماً لا يدينون للملوك , بل هم كثيراً ما يعترضون للطائم النعمان ويغنمونها ,وقد عرف العامريون بالأحامس لتشددهم في دينهم على مذهب قريش الذين يجتمعون معهم في مضر بن نزار ..وتعتبر قبيلة عامر بن صعصعه من أكثر القبائل عدداً , قال أبو عمرو بن العلاء :جاء الإسلام وأربعة أحياء قد غلبوا على الناس كثرة , شيبان بن ثعلبة , وجشم بن بكر , وعامر بن صعصعه , وحنظلة بن مالك , فلما جاء الإسلام خمد حيان وطما حيان , طما بنو شيبان وعامر بن صعصعه , وخمد جشم وحنظلة ..وقد اشتهرت قبيلة عامر بن صعصعه بالكثرة والقوة والشجاعة
وأنجبت الكثير من الفرسان والشعراء البارزين منهم جياش بن قيس الأعور بن قشير بن كعب بن ربيعة بن عامر بن صعصعه الذي شهد معركة اليرموك ويقال: إنه قتل بيده ألف نصراني وقطعت رجله يومئذ(1)..ومنهم عويمر بن أبي عدي بن ربيعه بن عامر بن عقيل بن كعب بن ربيعه ابن عامر بن صعصعه شاعر وفارس بنو عقيل بن عامر الذي دعا فارس العرب الشهير عنترة بن شداد إلى المبارزة قائلاً له :"أبرز إلي ٌ أيها العبد فإن قتلتك فلأخيفن أصحابك بعدك ! وإن قتلتنى رجعت بإبل قومى ! فلم يقدم عنترة على مبارزته (2)"..ومنهم ملاعب الأسنة أبوالبراء ِ عامر بن مالك , وعامر بن الطفيل ,والربيع بن حنظـلة ,ولبيد بن الربيعة ,والنابغة الجعدى ,والهلاليون أبو زيد وذياب بن غانم وعامر الخفاجى وغيرهم الكثيرون(3
وهناك الكثير من الصحابة ( رضوان الله عليهم ) من بني عامر بن صعصعه من القبائل التي اشتهرت بكثرة العدد , وقد هاجرت بعض بطونها كبقية قبائل جزيرة العرب إلى الأقطار المجاورة وأثناء الفتوحات الإسلاميه , حيث هاجرت منها جماعات كثيرة إلى العراق والشام ومصر وشمال أفريقيا وغيرها من البلدان , كبني هلال أصحاب التغريبه المشهورة الذين يعود نسبهم إلى هلال بن عامر بن صعصعه (9)أما من بقي في جزيره العرب فمساكنهم على ساحل الخليج العربي وكذلك بعض اطراف الربع الخالي وفي كثير من مناطق الجزيرة العربية يحمل لواء العامريون فيمثلهم اليوم سبيع والسهول (10) وبنو هلال أهل برك الغماد , قال ابن ضرغام السلمي من بني جعفر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعه (11)-:قومي بنو عامر قوم أشير بهم فالأصل مجتمع والفرع منش

Reza Ameri said...

هدیتی المتواضعه الی الاخ رضا العامری ارجو قبولها
مهدی بن هاشم العقیلی